Важливість гальмівної системи автомобіля зрозуміла інтуїтивно. Від її справності залежить здоров'я та життя самого водія, пасажирів та інших учасників дорожнього руху. Кожен елемент гальмівної системи проектується з урахуванням найекстремальніших умов експлуатації та має серйозний запас міцності. Не виняток – гальмівні диски (ГД). Дані деталі обертаються разом з колесами і при контакті з колодками забезпечують зниження швидкості до повної зупинки. Під дією механічних та теплових навантажень ГД з часом зношуються та підлягають заміні.
ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ
Нормативний термін служби ГД обов'язково вказується у посібнику з експлуатації кожного автомобіля. Перевищувати його не можна. При заміні кожен автолюбитель, природно, прагне придбати найнадійніші запчастини. І, якщо доводиться відмовитися від оригінальних виробів на користь аналогів, може загубитися у різноманітності речень. Щоб вибрати дійсно оптимальні гальмівні диски, потрібно мати уявлення про різні типи ГД та їх особливості. Всі види ГД монтуються на маточину за допомогою болтів або гайок. Існують невентильовані та вентильовані ГД. Перші виконуються із суцільної пластини. Другі – із двох пластин із порожнинами посередині. Для кращого охолодження та вентиляції на сучасних гальмівних дисках може виконуватись перфорація. Зворотний бік такого підходу - деяке зниження міцності. Використання не суцільної, а так званої заглибленої перфорації, дещо знижує ризик руйнування при нормальному охолодженні та задовільному відведенні газів. За типом конструкції розрізняють: цілісні ГД, виготовлені з монолітної заготовки; складові ГД – включають маточину зі сплаву алюмінію та металеве кільце, з'єднані болтами таким чином, щоб виключити мимовільне розкручування. Складові ГД легші, відрізняються гарним відведенням тепла та малим ризиком деформації. При їх ремонті достатньо лише замінити «робоче» кільце, залишивши маточину для подальшого використання, що значно здешевлює роботи.
МАТЕРІАЛИ ГАЛЬМІВНИХ ДИСКІВ
До матеріалів, у тому числі виготовляються гальмівні диски, пред'являються підвищені вимоги, зумовлені серйозними навантаженнями під час експлуатації. Вони повинні забезпечувати: високу термостійкість; чинити опір інтенсивному стирання; не деформуватися при термічному та механічному впливі. Довгий час гальмівні диски виготовлялися з чавуну, проте з розвитком металознавства стали застосовуватись високолеговані сплави, які дозволили значно збільшити зносостійкість виробів. Інноваційні варіанти – карбонові та керамічні гальмівні диски. Вони демонструють дійсно приголомшливі характеристики, однак, з одним "але". Для функціонування їх необхідно розігріти деталі. Причому до тих температур, які при нормальній експлуатації досягти непросто. Тому такі новинки в основному використовуються у гоночних спорт-карах та аматорами екстремальної їзди. А для звичайної експлуатації автомобілів достатньо ГД із легованого чавуну.
КОЛИ НЕОБХІДНА ЗАМІНА ГАЛЬМІВНИХ ДИСКІВ
Якість дорожнього покриття, манера їзди та неякісні ГД можуть призвести до того, що заміна дисків знадобиться до закінчення планового терміну експлуатації. Згідно з Правилами дорожнього руху експлуатацію автомобілів з несправною гальмівною системою категорично заборонено. Першими «сигналами» про необхідність заміни ГД є: сторонні звуки при гальмуванні; блокування коліс при натисканні на педаль гальма; вібрації керма; ривки при гальмуванні; візуально помітні ушкодження поверхні ГД. Діючий спосіб діагностики – за залишковою товщиною ГД. Різниця в розмірі нового і зношеного диска становить 1-3 мм. Дані показники обов'язково вказуються в маркуванні ГД, а експлуатація деталей з товщиною меншою за мінімальну заборонена: ризик суттєвої втрати міцності (аж до розколювання на частини) дуже великий.
ОРИГІНАЛ АБО АНАЛОГ?
Безпрограшним у частині рівня якості рішенням є покупка оригінального виробу - того, що поставляється на конвеєри для збирання нових автомобілів. Постачальники, які стали переможцями престижних тендерів, старанно дотримуються вимог розробників, забезпечуючи задані характеристики. Саме тому при покупці оригіналу деталь у прямому значенні буде «як на новому автомобілі». Плата за надійність – досить висока вартість деталей. У бажанні економити або з інших причин (у тому числі – у пошуку вищої якості) автомобілісти часто «моніторять» ринок аналогів. Головне правило пошуку: не зважати на дешеві вироби від невідомих виробників. Дуже сумнівно, що такі диски відповідатимуть званню «гальмівні». Поради професійних ремонтників, огляди тестів, автомобільні форуми – джерел, де можна знайти інформацію про надійних виробників чимало. Потрібно пам'ятати, що відмінно підходять для однієї марки (або моделі) авто ГД на інших можуть працювати значно гірше. Всі рейтинги певною мірою суб'єктивні, проте скласти уявлення про найбільш популярні фірми дозволяють. Так для міських умов та помірної заміської їзди пропонуються вироби від ATE, Zimmerman або Bosch. Для любителів агресивної їзди (з великою кількістю гальмування) рекомендуються перфоровані ГД, серед яких високою якістю відрізняється продукція EBC, Брембо або DBA. При покупці необхідно переконатися, що ГД за товщиною та іншими параметрами підходить для конкретного авто. У цьому вам допоможе Allzap! Рекомендується купувати товари лише у солідних торгових точках: що дають гарантію на деталі та надають сертифікат якості, яким має супроводжуватись кожен ГД. Для захисту від підробок не вміщує і самостійний огляд виробів: будь-які дефекти поверхні та порушення геометрії неприпустимі.